Заняття
№
|
Зміст навчального матеріалу
|
Вимоги до рівня
підготовки вихованців та практичної роботи
|
І СЕМЕСТР (62 год)
|
1
|
Комплектація групи (8 год)
Вступ
Знайомство з гуртківцями.
Мета і завдання роботи художньої студії.
|
Вихованець:
орієнтується у поняттях: композиція, контраст, об’єм, рельєф, фактура, матеріал, безпека, сувенір, традиція;
називає:
традиції українського народу;
висловлює судження:
про національні особливості українського народного мистецтва.
|
2
|
Анкетування "Гурток очима дітей", вибір активу.
|
3
|
Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності.
|
4
|
Перший урок. Поняття про сувенір. Традиції українського народу. Цінність власноруч виготовлених подарунків.
|
5
|
Робота з природними матеріалами (10 год)
Площинна аплікація із природних матеріалів
Природа і фантазія. Ознайомлення з художніми роботами основних видів, природними матеріалами. Складання букетів, аранжування, виготовлення аплікацій, панно, плоских і об’ємних композицій, іграшок.
|
Вихованець:
аналізує:
- власне бачення художнього твору;
- за допомогою керівника гуртка результати власної роботи, досягнення та недоліки, визначає шляхи вдосконалення;
спостерігає:
- різноманітність природних форм, контрасти форм, їх пропорції, розташування та взаємозв’язок частин;
уміє:
- виявляти характер, настрій форм;
- створювати художні образи на основі природних форм;
- створювати композицію сюжетну, декоративну, ілюстрацію;
- зображувати природні форми в статиці та динаміці;
|
6
|
Способи заготівлі різних природних матеріалів, їхнє зберігання. Бесіда про необхідність бережливого ставлення до природи.
Матеріали, необхідні при роботі з природними матеріалами. Правила безпечної поведінки із колючими предметами.
|
7
|
Ознайомлення із основними прийомами виготовлення рослинних аплікацій із засушених рослин, а також аплікацій із насіння, зернят і кісточок.
|
8
|
Поняття про композицію. Зоровий центр. Створення ескізів плоских композицій. Підбір елементів композиції. Формування композиції на основі співвідношення кольорів природного матеріалу та фону.
|
|
9
|
Виготовлення рамочок, планшетів. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Гра «Поле чудес» на тему «Квіти навколо нас».
Орієнтовні практичні завдання.
Складання плоских рослинних композицій, виготовлення площинної аплікації із насіння і кісточок.
|
- збагачувати силуетну форму декором;
дотримується правил:
техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами.
|
10
|
Ліплення (12 год)
Ліплення із солоного тіста
Солоне тісто - екологічно чистий продукт. Рецепт. Техніка виготовлення виробів. Організація робочого місця. Виготовлення кленового листочка, грибочків.
|
Вихованець:
спостерігає:
красу форми, її пропорції, силует, пластику, об’єм;
розпізнає та характеризує:
твори об’ємної пластики (кругла скульптура, рельєф);
порівнює:
- матеріал для створення об’ємної форми та рельєфу;
- основні види рельєфу (барельєф, горельєф, контррельєф);
уміє:
- створювати об’ємну форму на площині (рельєф);
- використовувати різні інструменти та матеріали для передачі фактури і створення художнього образу.
|
11
|
Ліплення яблука та груші.
|
12
|
Виготовлення різдвяного віночка - підсвічника. Оформлення робіт. Аніліз виконаних робіт.
|
13
|
Ліплення із пластиліну
Організація робочого місця. Створення ескізу сувеніра. Мозаїка на склі "Квіти".
|
14
|
Ліплення горельєфу на склі "Казковий птах". Стилізація форми птахів на площині.
|
15
|
Ліплення барельєфу на картоні (пластмасовій дощечці)"Осінній натюрморт". Оформлення рельєфних картинок-сувенірів. Аналіз виконаних робіт. Гра "Поле чудес" на тему "Осінь - чарівниця".
Орієнтовні практичні завдання.
Виготовлення рельєфних і об'ємних композицій із пластичних матеріалів, картинок-сувенірів.
|
16
|
Сувенірні картинки (10 год)
Малювання кольоровими олівцями
Лінія і види штрихів. Симетрія і асиметрія предмета. Пропорційність. Композиційна рівновага малюнка. Передача об'єму тоном. Малювання кольоровими олівцями "Квіти у вазі" з натури та за зразком.
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
- формат та різне розташування композиції (вертикальне, горизонтальне);
- твори живопису, їх колорит
|
|
|
17
|
Малювання кольоровим пилом
Знайомство з силуетною формою, ритмом. Спектральне коло. Кольори, що доповнюють один одного. Тушування осінніх листочків.
|
(холодна і тепла гами);
- художні прийоми (акварель «по-вологому», «по-сухому»);
уміє:
- передавати ілюзію простору (плановість);
- передавати настрій, стан природи засобами живопису;
- виявляти головний елемент у композиції в певному форматі;
аналізує:
- почуття і власне бачення художнього твору;
- за допомогою керівника результати власної роботи, досягнення та недоліки, визначає шляхи вдосконалення.
|
18
|
Малювання восковими олівцями або свічкою
Знайомство з стилізацією форм, контрастом. Роль темного фону для світлого силуету.
|
19
|
Методи роботи аквареллю «alla prima»
Техніка виконання малюнка нашаруванням – лесування. Малювання натюрморту «Щедра осінь», робота з палітрою.
|
20
|
Чорний силует на кольоровому фоні
Закріплення знань про спектральне коло. Плавний перехід від одного кольору до іншого. Вечірній настрій у пейзажі. Виготовлення паспарту, рамок для сувенірних картинок. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт. Гра –вікторина «Майстерня художника».
Орієнтовні практичні завдання. Малювання сувенірних картинок кольоровим пилом, олівцями, свічкою, акварельними і гуашевими фарбами.
|
21
|
Робота з папером
і картоном (16 год)
Аплікація як спосіб створення художніх виробів
Види художньої роботи з папером. Естетика і культура під час аплікаційних робіт. Плоскі та об'ємні аплікації. Силует у площинній аплікації. Аплікації на основі геометричних форм.
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
- плоскі та об’ємні аплікації;
- види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний);
порівнює:
орнаменти на творах декоративно-ужиткового мистецтва;
аналізує:
цілісність композиції (гармонійне поєднання декору, форми, кольору);
уміє:
|
22
|
Предметні аплікації. Правила безпечної праці з ножицями.
|
23
|
Тематичні або сюжетні аплікації. Поняття про перспективу. Етапи виготовлення аплікацій із паперу: підбір паперу для аплікацій за кольором, фактурою, розмірами; перенесення
|
|
|
|
|
малюнка на кольоровий папір, вирізання деталей; визначення послідовності приклеювання деталей; наклеювання деталей на основу.
|
- створювати декоративну орнаментовану композицію у крузі та квадраті;
- виконувати декоративну композицію (симетричну, асиметричну);
- створювати декор форми (стрічковий, сітчастий орнамент);
- добирати контрастні кольори для фону та силуету витинанки;
- виконувати композиції як одноосібно, так і в групах;
дотримується правил:
техніки безпеки при роботі з гострими, колючими та ріжучими інструментами.
|
24
|
Виготовлення вітальних листівок. Оформлення аплікацій. Аналіз виконаних робіт. Гра-конкурс «Склади фігуру».
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення конструктора «Танграм», сувенірів-аплікацій, вітальних листівок.
|
25
|
Художнє вирізування з паперу
Види художнього вирізування із паперу; симетричні візерунки, орнаменти, транспарантне вирізування. Ознайомлення з мистецтвом витинанки. Закладка для книжок.
|
26
|
Виготовлення серветок. Необхідні матеріали й інструменти. Загальні правила для вирізування всіх видів. Поняття про силует, симетрію.
|
27
|
Виготовлення колективного панно.
|
28
|
Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт. Вікторина «Що ми знаємо про вирізування з паперу?».
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення закладок для книжок, вітальних листівок, серветок, панно.
|
29
|
Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси (14 год)
Народні звичаї та обряди. Новорічна та різдвяна символіка. Народні повір'я про магічну силу різдвяних прикрас.
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
народні звичаї та обряди свят зимового циклу;
уміє:
використовувати художні техніки і прийоми для передачі характеру й кольору форми під час створення художнього образу;
за допомогою керівника гуртка результати власної роботи і техніку виконання;
|
30
|
Правила безпечної поведінки із колючими предметами. Конструювання й виготовлення з різних матеріалів іграшок.
|
31
|
Конструювання й виготовлення з різних матеріалів сувенірів, прикрас.
|
32
|
Естетичне оздоблення ялинкових прикрас та іграшок.
|
33
|
Оформлення вітальної листівки до новорічно-різдвяних свят.
|
|
|
|
34
|
Аналіз виконаних робіт.
Конкурс «Новорічні фантазії».
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення сувенірів-витинанок, ялинкових прикрас із шкарлуп яєць, сувеніру із природного матеріалу, вітальної листівки.
|
дотримується правил:
техніки безпеки під час роботи з різними художніми матеріалами та інструментами.
|
35
|
Виставка дитячих робіт
"Ми художники-митці фантастичних див творці".
|
ІІ СЕМЕСТР (82 год)
|
36
|
Сувенірні шкатулочки із віта-льних листівок і картону (12 год)
Поняття про дизайн. Вибір форми шкатулочки. Підбір вітальних листівок за тематикою, кольором. Виготовлення деталей із картону за допомогою шаблонів.
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
різновиди дизайну як складової художньої культури;
класифікує:
вітальні листівки за тематикою та кольором;
- відмірювати нитку потрібної довжини;
- всиляти нитку у вушко голки;
- зав’язувати нитку у вузлик на пальцях;
- виконувати петельний шов;
дотримується правил:
техніки безпеки під час роботи з різними художніми матеріалами та інструментами.
|
37
|
Правила безпечної праці. Проколювання шилом отворів у деталях.
|
38
|
Відмірювання нитки потрібної довжини, всиляння нитки у вушко голки. Прийоми зав'язування вузлика на пальцях. Обробка картонних і паперових деталей петельним швом.
|
39
|
Обробка картонних і паперових деталей петельним швом.
|
40
|
З’єднання деталей шкатулочки
|
41
|
Оформлення шкатулочки. Аналіз виконаних робіт. Гра «Відгадай, що у шкатулочці».
Орієнтовне практичне завдання. Виготовлення шкатулочки.
|
42
|
Робота з текстильними матеріалами (26 год)
Сувенірні вироби із ниток
Загальні поняття про пряжу, нитки, тасьма. Природні та штучні волокна. Види ниток, їхні властивості й застосування.
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
види ниток, їхні властивості й застосування;
порівнює:
природні та штучні волокна;
- бачити тональні, кольорові співвідношення, підбирати
|
|
|
|
43
|
Виготовлення сувенірів із ниток. Створення контурних малюнків. Підбір кольорових сполучень.
|
необхідний колорит ниток;
- створювати орнаменти різних видів;
- творчо використовувати різні техніки (змішані), свідомо застосовувати інструменти та матеріали під час роботи з текстильними матеріалами;
спостерігає:
красу сувенірних виробів із ниток та геометричної вишивки;
свої почуття, власне бачення художніх творів і власної роботи з оцінками інших гуртківців;
висловлює судження про:
етнографічні особливості в декоративно-прикладному мистецтві та дизайні (національний та індивідуальний стилі);
дотримується правил:
техніки безпеки під час роботи з різними художніми матеріалами та інструментами.
|
44
|
Правила роботи із ножицями. Приклеювання відрізків ниток за контуром малюнка. Аплікація із відрізків ниток. Послідовність аплікаційних робіт.
|
45
|
Послідовність виготовлення помпонів із ниток. Конструювання іграшок із ниткових помпонів і мотків. Аналіз виконаних робіт.
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення аплікацій із відрізків ниток та іграшок на основі помпонів і мотків із ниток.
|
46
|
Геометрична вишивка
Ритуал майстрів ниток. Робоча папка швачки і кравця. Ознайомлення із видами швів.
|
47
|
Підготовка до шиття. Правила безпечної роботи із голкою. Три способи вишивання швом "хрестик". Виготовлення подушечки для голок.
|
48
|
Вишивання подушечки для голок.
|
49
|
Оформлення подушечки для голок.
|
50
|
Створення схеми виробу. Перенесення схеми на основу. Колорит геометричних вишивок. Виготовлення серветки для матусі.
|
51
|
Вишивання серветки для матусі.
|
52
|
Вишивання серветки для матусі.
|
53
|
Оформлення серветки для матусі.
|
54
|
Аналіз виконаних робіт. Гра "Поле чудес" на тему: "Кольори весни".
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення подушечки для голок, серветки для матусі.
|
55
|
Бісероплетіння (26 год)
Історія бісероплетіння. Види бісерного рукоділля. Історія виникнення бісероплетіння. Матеріали та інструменти. Основні терміни. Схеми і описи виробів. Види бісерного рукоділля:
|
Вихованець:
розпізнає та характеризує:
види бісерного рукоділля;
обґрунтовує:
оцінні судження щодо зразків українського мистецтва; аргументує судження щодо
|
|
|
|
|
нанизування, вишивка, в'язання, плетіння. Гармонія кольору. Правила безпечної праці із голкою й бісером. Підготовка до роботи. Організація робочого місця.
Орієнтовне практичне завдання. Виготовлення намиста методом нанизування. Плетіння ланцюжка "Хрестики".
|
значущості української художньої спадщини в житті суспільства, у власній життєдіяльності;
спостерігає:
- за впливом світла на зміну кольорів бісеру у природному середовищі та штучному освітленні;
- красу форми, її пропорцій, силует та об’єм;
порівнює:
кольори (хроматичні і ахроматичні), теплу та холодну колірну гаму і створений настрій художнього образу;
аналізує:
- свої почуття і власне бачення художніх творів;
- за допомогою керівника гуртка результати власної роботи і техніку виконання;
уміє:
- використовувати основні терміни бісероплетіння;
- організовувати своє робоче місце;
- плести плоскі та об’ємні вироби із бісеру на дроті та волосіні;
дотримується правил:
техніки безпеки під час роботи з різними художніми матеріалами та інструментами.
|
56
|
Фенєчки й браслети (12 год)
Поява фенєчок в 50-х роках ХХст., їхнє символічне значення. Кольорова гама фенєчок і браслетів. Технологія виготовлення плоских фенєчок.
|
57
|
Виготовлення плоских фенєчок.
|
58
|
Технологія виготовлення об'ємних браслетів.
|
59
|
Виготовлення об'ємних браслетів.
|
60
|
Оформлення об'ємних браслетів.
|
61
|
Аналіз виконаних робіт.
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення фенєчок і браслетів за схемами й описами, самостійна розробка візерунків.
|
62
|
Іграшки із бісеру (12 год)
Технологія виконання плоских фігурок на дроті паралельним нанизуванням.
|
63
|
Техніка безпечної праці із дротом. Робота за схемами.
|
64
|
Самостійна розробка схем фігурок.
|
65
|
Технологія виконання об'ємних фігурок паралельним нанизуванням на волосіні.
|
66
|
Плетіння об'ємних іграшок із бісеру.
|
67
|
Аналіз виконаних робіт. Гра "Поле чудес" на тему "Бісерне сяйво".
Орієнтовні практичні завдання. Виготовлення плоских та об'ємних фігурок.
|
68
|
Виконання виставкових робіт (14год)
Виготовлення робіт на районну виставку дитячої творчості.
|
Вихованець:
інтерпретує:
зміст власних творчих робіт;
уміє:
- передавати настрій у композиції різними техніками
|
69
|
Виготовлення робіт на обласну виставку дитячої творчості.
|
|
|
|
70
|
Відбір та оформлення кращих робіт на постійно-діючі конкурси і виставки.
|
та матеріалами;
- застосовувати компози-ційне і колірне рішення, контрасти й нюанси, теплу та холодну колірну гаму;
- свідомо вибирати техніку для створення бажаного художнього образу.
|
71
|
Підготовка до підсумкової виставки дитячих робіт за рік
|
72
|
Виставка "Вернісаж дитячої творчості"
|
73
|
Ескурсія на виставку (2 год)
Ескурсія на районну виставку дитячої творчості. Замальовка схем, сюжетів. Написання відгуків.
|
Вихованець порівнює твори образотворчого мистецтва, зразки орнаментів, висловлює судження про національні особливості українського народного мистецтва.
|
74
|
Підсумкове заняття (2 год)
Підсумки роботи за навчальний рік. Нагородження кращих учнів. Ігри, конкурси, вікторини.
|
Вихованець виявляє готовність до використання набутих предметних компетенцій у процесі творчої самореалізації.
|