«Виготовлення вітальної листівки в техніці аплікації на основі геометричних форм.»
Мета навчальна: продовжувати вивчати особливості роботи з папером і картоном; ознайомлення з процесом узагальнення форми; засвоювати правильну побудову композиції на картонній основі
розвиваюча: розвивати охайність під час роботи з клеєм, розвивати конструктивні здібності, уяву, фантазію, дрібну моторику руки;
виховна: стимулювати розвиток допитливості, формувати естетичне сприйняття навколишнього світу, виховувати почуття до прекрасного.
Обладнання:
Візуальний ряд: репродукції картин К. Білокур, навчальні роботи з методичного фонду.
Тип заняття: комбінований.
Методи і засоби роботи: евристична бесіда; спостереження, практична робота на базі засвоєного матеріалу.
ХІД ЗАНЯТТЯ
До всього треба дотику душі –
Корінням – в землю, крилами - у небо,
Де вічний пошук, там нема межі,
Там вічний рух – життя потреба.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
- Як називається вид образотворчої діяльності, коли зображення створюється з паперу за допомогою клею і ножиць? (Аплікація)
- Як називається вид образотворчої діяльності, коли об’ємне зображення створюється з паперу тільки за допомогою складання та згинання? (Орігамі)
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття. Папір має й інші можливості. Сьогодні ми будемо працювати з папером в техніці аплікації на основі геометричних форм – маленьких кольорових кружечків, одержаних від дирокола. Мета заняття – виготовити вітальну листівку.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом.
Слово керівника.
- Напевно, немає жодної людини на світі, яка б не зупиняла хоч на мить свій погляд на чудових, ніжних, духмяних, різнокольорових квітах.
- Відгадування загадок.
- Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив – його не займає. (Барвінок)
- Стоїть півень на току в червоному ковпаку. (Мак)
- Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
- Стоять у лузі сестрички, золотенькі очі, білі вії. (Ромашки)
- Опрацювання легенди Лідії Міщенко «Коли ще квіти говорили».
- Бесіда.
- Назвіть квіти, які ви знаєте.
- Особливим царством краси можна назвати квіти у творах української художниці Катерини Білокур. Її картини чарують глядачів щедрістю веселкових барв та радісним світосприйняттям. Твори художниці прикрашають зали багатьох музеїв світу. Художниця малювала свій особливий світ, де квіти були водночас живими і фантастичними, ніби з чарівних казок. Вона мріяла про час, коли, всі квіти Землі – весняні, літні, осінні – буятимуть разом, милуючи око і серце своєю красою. У багатьох її картинах можна зустріти саме таке «дивне сусідство» різних квітів і рослин.
- Презентація репродукцій картин К. Білокур.
- Аналіз творів художниці.
«Цар-колос», (1949).
Цю картину вважають найвидатнішою в доробку народної художниці. Композиція її проста: наче у вінку з коштовних квітів, на темному тлі зображено кілька золотавих колосків жита і пшениці, що граціозно схилилися над дарами ланів та садів. Цікаве вирішення твору: колоски – добробут людей, а квіти – їх радість, щастя, краса. Квітковий «вінок» у картині напрочуд гарний, у ньому «зустрілися» квіти городні та польові. Одразу впізнаємо багряно-жовті кола величних соняшників, ніжно-білі квіточки калини, золотаві чорнобривці. А ще – фіолетові півники, рожеві троянди, червоні маки, блакитні дзвіночки, хрещатий барвінок, волошки, гвоздики, ромашки, мальви, квіти картоплі та квасолі. І все це, як у веселковому казковому танку, кружляє навколо царя-колоса, рослини, що символізує саме життя.
«Польові квіти», (1941).
Барвистим килимом зобразила Катерина Білокур знайомі з дитинства, невибагливі, але такі прекрасні у своїй простоті польові квіти: волошки, в’юнки, незабудки, фіалки, кульбабки, сокирки, ромашки, орлики, сунички, чебрець, барвінок, золотушник, цикорій, конюшину, льонок, руту, медунку, братики та дзвоники. Літній ранковий туман огортає своїм теплом тендітні стебельця польових квітів. Кожна своєю чарівною, неповторною голівкою тягнеться вгору, щоб відчути на собі перші промінчики сонця, що от-от зійде. Картина створює особливий заспокійливий настрій викликає почуття ніжності до чудової «Країни» квітів, милує серце споконвічною красою землі.
«Квіти за тином» (1953).
Справжнім дивом здається зображене на цій картині розмаїття городніх та польових квітів, омитих вранішньою росою, зігрітих ласкавим сонечком. Це лише невеличкий куточок мальовничої української землі, де зросла талановита художниця. На передньому плані – тин. Що дає змогу глядачеві нібито підійти зовсім близько до квіткового раю і уважно роздивитися кожну рослину окремо. За тином – справжня симфонія різноманітних квітів. Художниця навмисне зобразила їх водночас – щоб показати всю красу рідної землі і передати свою велику любов до неї.
«Жоржини», (1940).
Крім квітів, Катерина Василівна дуже любила малювати дерева. Дві тополі в оточенні квітів, огорнуті вечірньою млою. Місячне сяйво ніжно висвітлює в темряві літньої ночі кілька окремих кущиків городніх квітів, серед яких – жоржини, що дали назву картині. Вони сяють, міняться різними барвами, ніби сперечаються одна з одною – хто з них кращий: чи повні квіти темно-червоної жоржини, чи різнокольорові мальви, чи блискучо-білі троянди, хризантеми, тюльпани; чи жовті «тарілочки» нічної фіалки, чи бузок та калина?
- Як бачимо, картини художниці-чарівниці справді близькі й зрозумілі всім, вони захоплюють, дивують, сповнюють серце любов’ю до рідної землі. Коли художники використовують природні форми рослин у декоративних композиціях, то відображають їх інакше, площинно, стилізовано. Такі переробки природних форм називаються декоративними.
V. Пояснення послідовності виконання творчого завдання.
- Підібрати колір для фону (основи) листівки.
- Визначити який вид квіток, суцвіть чи бутонів матимуть місце у вашій листівці.
- Самостійно нанести контури квітів, стебла та листків простим олівцем.
- За допомогою клею охайно приклеюємо потрібний колір кружечків у композицію не накладаючи один на одного.
- Індивідуальна робота за творчим завданням.
Під час роботи над листівкою стежу за порядком на робочому місці, поставою дітей, охайністю, надаю індивідуальну допомогу за потреби.
- Узагальнення вивченого матеріалу.
- З якою художницею ви познайомились сьогодні на занятті? Який художній твір вам найбільше запам’ятався? Чому?
Розгадування кросворда «Квіти».
- На сонечко я схожий і сонце я люблю.
До сонця повертаю голівоньку свою.
Стою стрункий, високий, в зелених штанях я,
І золотом убрана голівонька моя. ()
- Блакитна квітка з народних пісень. (Барвінок)
- Перша квітка весни. (Підсніжник)
- Квітка, яка цвіте наприкінці літа. (Айстра)
- Кущ – символ України. (Калина)
- Кому б ви подарували свою листівку?
- Підбиття підсумків заняття.
- Прибирання робочих місць.
- Організація міні-виставки дитячих робіт.
- Окремо відзначаю роботи гуртківців, які виявили особистий творчий підхід. Обговорюємо завершені творчі роботи.
Література:
- Дивосвіт. Технологія естетико-екологічного виховання. 2-ге видання, із змінами. – К.: Рута, 2000, - с.193.
- «Ангелятко» № 10 (75), жовтень 2012. Розвивально-пізнавальний журнал для наймолодших. – с. 2-3.
|