Введення в образотворче мистецтво. Бесіда «Краса навколо нас». Інструменти та матеріали. Техніка безпеки на уроках ОМ.
Художньо-творче завдання «Що я люблю малювати?»
2
Бесіда «Форми навколишнього світу». Прості геометричні форми: площинні, об’ємні. Художньо-творче завдання «Прапорці та кульки».
3
Лінія, пляма, крапка, штрих як засоби створення форми. Графічні матеріали та інструменти. Прийоми роботи графічними інструментами.
Художньо-творче завдання «Пригоди лінії та крапки».
4
Види і типи ліній. Виражальні можливості лінії. Створення (на елементарному рівні) виразного образу лінійними засобами на основі творчої уяви. «Повітряні змії».
5
Елементарні засоби компонування простих форм на площині. Створення композиції з крапок, ліній, плям. Ознайомлення з правилами користування гуашевими фарбами, пензлями. Художньо-творче завдання «Святковий салют».
6
Виражальні можливості силуетної форми. Виготовлення силуетних форм за допомогою шаблонів. Правила роботи з ножицями та кольоровим папером. Значення раціонального використання паперу для екології Землі. Художньо-творче завдання «Диво дерево».
7
Заповнення площини аркуша силуетними зображеннями. Послідовність дій у роботі при виготовленні аплікації з природних матеріалів. Художньо-творче завдання «Осінній акваріум».
8
Передавання простих форм в об’ємі. Ліплення природної форми за зразком. Правила користування пластиліном. Художньо-творче завдання «Равлик на листочку» або «Овочі та фрукти».
ЕЛЕМЕНТАРНІ ЗАСОБИ КОМПОНУВАННЯ ПРОСТИХ ФОРМ
9
Поняття композиції. Заповнення площини аркуша (велике зображення). Художньо-творче завдання «Осіннє дерево».
10
Поняття про лінію горизонту. Розміщення елементів зображення з дотриманням їх просторового взаєморозташування (біля, над, під, зліва, справа, вгорі, внизу). Художньо-творче завдання «Хатинка під горою».
11
Поняття про основні та похідні кольори. Способи утворення похідних кольорів. Ознайомлення з прийомами користування акварельними фарбами, пензлями та палітрою. Художньо-творче завдання «Три веселих гноми».
12
Ознайомлення зі спектральними кольорами та їхньою послідовністю. Розбіл і замутнення спектральних кольорів; відтінки кольрів (світло-, темно-). Художньо-творче завдання «Веселка».
13
Ознайомлення з групами «теплих» та «холодних» кольорів. Розбіл та затемнення кольору. Художньо-творче завдання «Синє небо, синє море», «Вогняна квітка».
14
Ознайомлення з поняттям «декор». Вирізування симетричної силуетної форми та її оздоблення простими елементами. Художньо-творче завдання «Святкова ялинка».
15
Витинання як вид художньої роботи з папером. Вирізування симетричних форм із застосуванням однієї або декількох вісей симетрії.
Вступ. Техніка безпеки на уроках образотворчого мистецтва. Бесіда «Мистецтво в нашому житті». Засоби виразності в різних видах мистецтва. Художньо-творче завдання «Сонячний день».
2
Початкові уявлення про графіку як вид образотворчого мистецтва. Основні графічні матеріали та інструменти художника-графіка. Художньо-творче завдання «Хитра пляма».
3
Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма. Художньо-творче завдання «Хто у що вдягнений?» (луска риб, пір’я птахів, кора дерев).
4
Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія».
5
Початкові уявлення про живопис як вид образотворчого мистецтва. Художні матеріали та інструменти художника-живописця. Художньо-творче завдання «Золота осінь».
6
Колір – головний засіб виразності живопису. Передача багатства кольорів та відтінків у роботі з натури. Художньо-творче завдання «Щедрий урожай».
7
Основні й похідні, теплі й холодні кольори. Художньо-творче завдання «Схід сонця в пустелі».
8
Введення понять «хроматичні» та «ахроматичні» кольори. Збагачення палітри колірних відтінків. Художньо-творче завдання «Котик мій сіренький».
МОВА СКУЛЬПТУРИ, АРХІТЕКТУРИ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА
9
Елементарні поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва, її основні ознаки. Матеріали для роботи майстра скульптора. Художньо-творче завдання «Ходить гарбуз по городу».
10
Поняття про об’єм і фактуру як засоби виразності скульптури. Художньо-творче завдання «Лісові звірі».
11
Рельєф (опуклий та заглиблений). Передавання фактури поверхні в рельєфі. Художньо-творче завдання «На дні морському».
12
Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Основні елементи архітектурних споруд. Художньо-творче завдання «Хатинка Бабусі-Ягусі».
13
Силуетне зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування в зображенні архітектурних об’єктів. Художньо-творче завдання «Чарівні куполи соборів».
14
Початкові уявлення про декоративно-прикладне мистецтво та його засоби виразності (декоративні форми й колір, орнамент). Художньо-творче завдання «Скатертина для снігуроньки».
15
Розширення уявлення про симетричну форму та роль вісі симетрії в її побудові. Поєднання силуетної форми й декору. Художньо-творче завдання «Янголятко».
16
Узагальнення вивченого. Художньо-творче завдання «Новорічна іграшка».
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО 3 КЛАС
№
Тема
Дата
Примітка
1
Вступ. Техніка безпеки на уроках образотворчого мистецтва.
У МАЙСТЕРНЯХ ГРАФІКА ТА ЖИВОПИСЦЯ.
2
Королівство графіки. Які бувають дерева.
3
Основні засоби виразності графіки.
4
Ритм і рух. Передавання руху і ритму графічними засобами. Вітер з гаєм розмовляє.
5
У майстерні художника – живописця. Дарунки осені.
6
Колір, як засіб вираження образу. Колірний контраст. Барви моря.
7
Відтінки та нюанси у живописі. Споріднені кольори. Гармонія споріднених кольорів. Осінь золотиста барвами горить.
8
Гуаш як художня техніка. Прийоми та способи вираження. Вечір на сопілці грає.
9
Акварель як художня техніка. Прийоми та способи зображення. Дощовий день.
У МАЙСТЕРНЯХ СКУЛЬПТОРА, АРХІТЕКТОРА І НАРОДНИХ МАЙСТРІВ.
10
У майстерні художника – скульптора. Африканські тварини.
11
Виражальні можливості об’ємної та рельєфної форми. Запишався наш павич.
12
Архітектура та її види. Матеріали, інструменти й обладнання художника – архітектора. Смарагдове місто.
13
Форми, розміри та пропорції архітектурних споруд. Гарний будиночок.
14
У гостях в майстрів декоративно – прикладного мистецтва. Ескіз вишивки для рушника.
15
Види гончарного посуду. Узгодженість декору з формою. Декоративний глечик.
Бесіда “Художній образ в мистецтві”. Поняття про художній образ в мистецтві. Художньо-творче завдання “Спогади про літо”.
2
Створення художнього образу за допомогою засобів виразності графіки: ліній, штрихів, крапок, плям. Художньо-творче завдання “Могутні сосни”.
3
Значення вибору графічної техніки для створення виразного художнього образу. Художньо-творче завдання “Природні стихії”.
4
Поглиблення знань про колір як засіб виразності живопису. Створення засобами кольору певного за характером образу. Художньо-творче завдання «Кольорові Пори року”, “Мелодія осені”.
5
Значення вибору живописної техніки для створення виразного художнього образу. Художньо-творче завдання “Синій туман”,
6
Форма, колір, декор у створенні певних за характером (позитивних чи негативних) образів. Художньо-творче завдання “Екзотичний птах”.
7
Поглиблення знань про скульптуру, її види. Особливості створення художнього образу в об’ємі. Художньо-творче завдання «Мешканці казкового лісу».
8
Незвичайні матеріали художника-скульптора. Створення казкового образу з природних матеріалів. Художньо-творче завдання “Веселий лісовик».
ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ У ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ,
АРХІТЕКТУРІ ТА ДИЗАЙНІ
9
Відмінність декоративної манери зображення від реалістичної. Особливості декоративного образу (на прикладах творів народних майстрів Опішні, Косова, Києва, Вінниці тощо). Художньо-творче завдання “Світ народної іграшки”.
10
Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису. Композиційне та колірне рішення творів петриківських майстрів. Художньо-творче завдання “Казкова квітка Петриківки”.
11
Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості і складені. Значення вісі симетрії при виготовленні витинанки. Художньо-творче завдання “Вазонова композиція”.
12
Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку. Художньо-творче завдання “Будинок для казкового персонажа (пекаря, музиканта тощо)”.
13
Уведення поняття “інтер’єр”. Розташування предметів у закритому просторі з урахуванням межі зламу (підлога - стіна). Художньо-творче завдання “У селянській хаті”.
14
Поняття дизайну та художнього конструювання. Створення художнього образу в техніках паперопластики, орігамі. Художньо-творче завдання “Чарівний ліхтарик».
15
Ознайомлення зі шрифтом. Уведення слів та чисел у декоративно-орнаментальну композицію. Художньо-творче завдання “Святкова листівка”.
16
Узагальнення вивченого матеріалу. Організація виставки дитячих робіт.